Liczby nie kłamią
Podejmowanie decyzji na podstawie danych liczbowych, a nie zgodnie z przeczuciami powoli staje się dla rodzimych pracodawców koniecznością. W jakim zatem stopniu w działach HR funkcjonuje kultura podejmowania decyzji opartych na danych, jakich wskaźników do mierzenia efektywności HR używa się zazwyczaj i efektywność których obszarów HR jest mierzona najczęściej, a których najrzadziej?

W tegorocznej edycji Badania Analityki HR organizatorzy - HRrebels - pozyskali odpowiedzi od prawie 900 polskich firm, reprezentowanych przez: specjalistów - 46,5 proc., menedżerów - 23,6 proc., HR biznes partnerów - 16,5 proc., dyrektorów - 9,3 proc. oraz członków zarządu - 3,9 proc. Projekt miał na celu diagnozę zaawansowania analityki HR w polskich firmach. Co wynika z raportu?
Czy analityka to przyszłość działów HR?
Bardzo zastanawiająca jest zmiana rok do roku odpowiedzi na pytania o analitykę jako przyszłość działów personalnych i o to, czy działy HR respondentów, którzy wzięli udział w badaniu, rzeczywiście podejmują decyzje i wydają rekomendacje na podstawie danych i faktów. Z jednej strony o 4 p.p. urósł odsetek osób wskazujących, że nie potrafią odpowiedzieć na te pytania - z 11 proc. w 2021 r. o analitykę jako przyszłość działu HR w firmie do 15 proc. w 2022 r. i również o 4 p.p. - z 14 proc. w pytaniu o decyzje data-based do 18 proc. w ostatnim roku. Zaobserwowano dwie potencjalne przyczyny tych zmian. Z jednej strony IV edycja badania została przeprowadzona na dużo większej grupie respondentów, z których część może dopiero poznawać możliwości korzystania z danych w działach HR i jeszcze nie są pewni, na jakim etapie rozwoju są ich firmy. Z drugiej strony może jednak to wskazywać na podjęte próby korzystania z danych, na które firmy respondentów nie były jeszcze gotowe.
