Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2002-09-24

Reprezentacja i reklama w firmie - darowizny i prezenty

Darowizna, w myśl art. 888 k.c., jest umową cywilnoprawną. Darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. W wyroku z 27 sierpnia 1997 r. (sygn. akt SA 34/96) NSA stwierdził, że świadczenie darowizny jest bezpłatne tylko wtedy, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Nieodpłatność ta oznacza, że darczyńca nie może uzyskać jakiegokolwiek ekwiwalentu ani w chwili dokonania darowizny, ani też w przyszłości.
Zgodnie z art. 890 k.c., oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego, jednak umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione. Darowizna może być pieniężna i niepieniężna, tzn. jej przedmiotem mogą być np. nieruchomości, prawa majątkowe, wyroby gotowe, materiały, towary. Ponadto darowiznę stanowi również świadczenie usług na rzecz osoby trzeciej. Koszty związane z przekazaniem darowizny, jako nie związane bezpośrednio ze zwykłą działalnością gospodarczą jednostki, zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00