Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-03-20

Bhp - obiekty i pomieszczenia pracy w firmie

Prowadzenie przedsiębiorstwa, zatrudnianie pracowników czy też organizacja procesów pracy wiążą się nieodłącznie z zapewnieniem obiektów, budynków, a w nich pomieszczeń i lokali, w których pracownicy będą mogli sprawnie i bezpiecznie wykonywać swoje obowiązki. Praktyka dnia codziennego wskazuje jednak, że stosowanie i przestrzeganie przepisów bhp nie wygląda w Polsce najlepiej. Przedsiębiorcy zapominają, że jakakolwiek praca, choćby najprostsza i mało skomplikowana, musi być prowadzona w bezpiecznych i higienicznych warunkach, a zapewnienie tych warunków spoczywa właśnie na nich. Niewielu też przedsiębiorców dysponuje choćby podstawową wiedzą o obowiązujących ich wymogach bhp.

Stan prawny na 6 marca 2007 r.
Piotr Polański - radca prawny
pgp@infor.pl
WYŚLIJ PYTANIE
„Poradnik”, który oddajemy do Państwa rąk, stanowi swoiste kompendium wiedzy z zakresu bhp obiektów i pomieszczeń pracy. Jest to również przewodnik po tej dość zawiłej i obszernej materii. W jego treści zawarliśmy, naszym zdaniem, najważniejsze informacje, dotyczące obiektów i pomieszczeń, w których wykonywana jest praca, a także wymogów stawianych takim pomieszczeniom. Jest to tylko wycinek całego prawa bhp, ale dość istotny i z pewnością warty szczegółowego omówienia. W ostatniej zaś części „Poradnika”, zgodnie z naszym zwyczajem, odpowiedzieliśmy na liczne pytania kierowane przez Czytelników do redakcji, a związane z bezpieczeństwem i higieną pracy.
Obiekty i stanowiska pracy
Jednym z najważniejszych obowiązków pracodawcy w zakresie bhp jest zorganizowanie pomieszczeń i stanowisk pracy w taki sposób, aby zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy pracownikom zatrudnionym na tych stanowiskach.
Obowiązek zapewnienia właściwych warunków wykonywania pracy, w tym odpowiednich pomieszczeń pracy, wynika wprost z art. 214 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2006 r. nr 221, poz. 1615). W myśl przywołanych przepisów każdy ma prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, a pracodawca jest obowiązany zapewniać pomieszczenia pracy odpowiednie do rodzaju wykonywanych prac i liczby zatrudnionych pracowników. Nadto pracodawca jest obowiązany utrzymywać obiekty budowlane i znajdujące się w nich pomieszczenia pracy, a także tereny i urządzenia z nimi związane w stanie zapewniającym bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Szczegółowym aktem prawnym, w którym znajdziecie Państwo przepisy dotyczące wprost obiektów i pomieszczeń pracy, organizacji stanowisk pracy, procesów pracy, pomieszczeń higieniczno-sanitarnych, jest rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650). Powyższy akt reguluje szereg kwestii bhp związanych zarówno z pomieszczeniami i obiektami, w których wykonywana jest praca, jak i samymi procesami pracy. Zawarto w nim przepisy dotyczące obiektów budowlanych, w których wykonywana jest praca, terenów zakładów pracy, wyżej już wspomnianych pomieszczeń pracy, pomieszczeń higieniczno-sanitarnych, a także szczegółowe wymagania m.in. dla pomieszczeń i urządzeń higieniczno-sanitarnych. Wskazane rozporządzenie omawia również szczegółowo zasady stosowania na terenie zakładów pracy znaków i sygnałów bezpieczeństwa oraz zasady stosowania środków ochrony indywidualnej.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00