Artykuł
Odpowiedzialność pracownicza
Odpowiedzialność pracownicza
Witold Bugajny
Pracownik zgodnie z art. 100 k.p. jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych dotyczących pracy. Odpowiedzialność pracowników za naruszenia obowiązków pracowniczych regulują przepisy prawa pracy, jak również przepisy pragmatyk służbowych.
Odpowiedzialność porządkowa pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę została unormowana w art. 1081131 Kodeksu pracy. Charakter porządkowy mają również kary przewidziane w Kodeksie.
Kary porządkowe
Należą do nich: kara upomnienia, kara nagany oraz kara pieniężna. Karę upomnienia i karę nagany pracodawca może stosować za nieprzestrzeganie ustalonego w zakładzie pracy porządku, regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych. Jak wynika z wyroku Sądu Najwyższego z 1 lipca 1999 r., I PKN 86/99 OSNAP 2000/18/683, wymierzenie kary upomnienia, jako najłagodniejszej kary porządkowej, uzasadnia nawet niewielki stopień winy pracownika. Karę pieniężną zamiast kar upomnienia lub nagany pracodawca może stosować w kilku ściśle określonych przypadkach, a mianowicie za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bhp lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right