Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2005-03-08

Regulamin pracy i przepisy wewnętrzne. Regulamin pracy

Magdalena Kasprzak
Przepisy Kodeksu pracy w sposób szczegółowy określają katalog pozaustawowych źródeł prawa. Należą do nich: postanowienia układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych pracy, regulaminów i statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Wśród aktów składających się na ten katalog znajdują się układy zbiorowe pracy, regulaminy pracy, regulaminy wynagrodzeń oraz porozumienia zbiorowe (art. 9 k.p.).
Charakter prawny regulaminu pracy
Regulamin pracy jest wewnątrzzakładowym źródłem prawa pracy. Świadczy o tym fakt, iż jego postanowienia są wiążące jedynie dla pracodawcy oraz pracowników konkretnego zakładu pracy, w którym regulamin pracy został utworzony.
Postanowienia regulaminu pracy przez określanie praw i obowiązków stron stosunku pracy (pracodawcy i pracowników) ustalają w tych granicach treść stosunku pracy. Trzeba również podkreślić, że regulamin pracy nie jest jednak w pełni konstytutywnym źródłem prawa pracy. Zakres swobody ustalania zawartych w nim uregulowań został w pewien sposób ograniczony.
Postanowienia regulaminu pracy nie mogą być mniej korzystne dla pracowników niż:
• przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw i aktów wykonawczych,
• ustalenia postanowień układów zbiorowych pracy oraz porozumień zbiorowych, dotyczących tych pracowników (art. 9 k.p.).
Postanowienia regulaminu mniej korzystne dla pracowników są z mocy prawa nieważne. Moc prawną zachowują jedynie zawarte w regulaminie pracy ustalenia korzystniejsze lub równie korzystne jak postanowienia aktów, o których mowa powyżej.
Postanowienia mniej korzystne dopuszczalne są tylko w przypadku, gdy bezpośrednio dotyczą obowiązków pracodawców. Oznacza to, że w ustaleniach zawartych w regulaminie pracy mogą znaleźć się zapisy o dodatkowych uprawnieniach dla pracowników zatrudnionych w danym zakładzie, które nie wynikają z ogólnie obowiązujących przepisów prawa pracy.
WAŻNE! Regulamin pracy nie może w drodze swoich postanowień nakładać na pracowników dodatkowych obowiązków pracowniczych. Skutecznie prawne są jedynie zapisy dotyczące dodatkowych obowiązków przewidzianych dla pracodawców.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00