Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2006-04-11

Obowiązki pracodawcy w zakresie bhp. Szczegółowe obowiązki pracodawcy

Marcin Nowak, Waldemar Kubik
Omówione powyżej podstawowe obowiązki pracodawcy w zakresie bhp stanowią tylko pewien minimalny zarys działań, jakie musi podjąć pracodawca w celu zapewnienia pracownikom bezpiecznych warunków pracy. Wiele szczegółowych obowiązków związanych z tym celem wskazano w kolejnych przepisach Kodeksu pracy oraz wydanych na ich podstawie rozporządzeniach wykonawczych.
Pomieszczenia pracy
Przepisy Kodeksu pracy zobowiązują pracodawcę do zapewnienia pracownikom odpowiednich do rodzaju wykonywanej pracy oraz liczby zatrudnionych pomieszczeń pracy (art. 214 k.p.). Obowiązek ten polega nie tylko na zagwarantowaniu pracownikom samych pomieszczeń pracy, ale przede wszystkim na utrzymywaniu ich w czystości i porządku oraz na zapewnieniu ich okresowych remontów i konserwacji w celu zachowania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy.
Pracodawca jest obowiązany utrzymywać obiekty budowlane i znajdujące się w nich pomieszczenia pracy, a także tereny i urządzenia z nimi związane w stanie zapewniającym bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
WAŻNE! Wszystkie obiekty budowlane, w których znajdują się pomieszczenia pracy, muszą spełniać wymagania dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy.
Pomieszczeniem pracy jest pomieszczenie przeznaczone na pobyt pracowników, w którym wykonywana jest praca (§ 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy - DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 - zwane dalej rozporządzeniem ogólnym).
Za pomieszczenie pracy nie może być uznane miejsce, przeznaczone na pobyt pracowników, w którym:
• łączny czas przebywania tych samych pracowników w ciągu jednej zmiany roboczej jest krótszy niż 2 godziny, a wykonywane czynności mają charakter dorywczy bądź praca polega na krótkotrwałym przebywaniu związanym z dozorem albo konserwacją urządzeń lub utrzymaniem czystości i porządku,
• mają miejsce procesy technologiczne niepozwalające na zapewnienie odpowiednich warunków przebywania pracowników w celu ich obsługi, bez zastosowania środków ochrony indywidualnej i zachowania specjalnego reżimu organizacji pracy,
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00