Serwis Prawno-Pracowniczy / Niezbędnik Kadrowo-Płacowy 13/2007 z 27.03.2007 [dodatek: Serwis bhp, str. 3]
Data publikacji: 24.03.2007
Postępowanie powypadkowe
Do obowiązków pracodawcy należy ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. W razie wypadku pracodawca powinien również podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie oraz zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym.
Aleksandra Nowak
Wypadek przy pracy może się zdarzyć w każdym zakładzie pracy. Od 13 grudnia 2006 r. obowiązują nowe zasady ustalania i dokumentowania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy. Zmiany zostały wprowadzone rozporządzeniem Rady Ministrów z 23 listopada 2006 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy (DzU nr 215, poz. 1582).
Obowiązki pracodawcy w razie wypadku
Wypadkiem przy pracy jest nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą: podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych; podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia; w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy (art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (DzU nr 199, poz. 1673 ze zm.).
