Jak prawidłowo wypłacać wynagrodzenia, aby nie narazić się na karę PIP
Podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest terminowo i prawidłowo wypłacać wynagrodzenie. Przez pojęcie "prawidłowa wypłata wynagrodzenia" należy rozumieć nie tylko poprawne naliczenie należnej płacy, ale także formę, w jakiej zostanie przekazane pracownikowi.
Kwestie dotyczące terminu i miejsca wypłaty wynagrodzeń pracodawca powinien uregulować w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy. Jeżeli pracodawca nie ma obowiązku utworzenia regulaminu pracy, wówczas o częstotliwości, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia za pracę powinien poinformować pracownika na piśmie, nie później niż w ciągu 7 dni od zawarcia umowy o pracę (art. 29 § 3 Kodeksu pracy).
Jak określić termin wypłaty wynagrodzenia
Pracodawca dokonuje wypłaty wynagrodzenia za pracę co najmniej raz w miesiącu, w stałym i z góry ustalonym terminie (art. 85 § 1 Kodeksu pracy). Możliwe jest zatem wypłacanie wynagrodzeń w terminach krótszych niż co miesiąc, np. co tydzień lub co 2 tygodnie. Ważne jest, aby postanowienia układu zbiorowego, regulaminu pracy lub informacji do umowy o pracę w tym zakresie nie były mniej korzystne dla pracownika, niż przewidują to przepisy prawa pracy. Niedopuszczalne jest bowiem określenie terminu wypłaty pensji w sposób ogólny, np. "wynagrodzenie jest płatne nie później niż...". Termin wypłaty wynagrodzenia powinien zostać bowiem wskazany jako konkretny dzień.
