Nadzór pedagogiczny
Wstęp
Stałym elementem systemu oświaty jest nadzór pedagogiczny. Jego głównym zadaniem jest poprawa jakości nauczania w szkole. Nadzór pedagogiczny jest procesem planowanym, w którym ważną rolę odgrywają kuratorzy oświaty i dyrektorzy szkół.
Dyrektor szkoły ma obowiązek opracowania na każdy rok szkolny planu nadzoru, który przedstawia radzie pedagogicznej w terminie do 15 września roku szkolnego, którego on dotyczy. Taki dokument muszą stworzyć również kuratorzy oświaty. Dla nich ten termin upływa 31 sierpnia.
Obecnie funkcjonują trzy formy nadzoru:
● ewaluacja,
● kontrola,
● wspomaganie.
Taki model nadzoru pedagogicznego ma służyć doskonaleniu systemu oświaty, w szczególności podnoszeniu efektów pracy szkół i wspomaganiu rozwoju uczniów oraz rozwoju zawodowego nauczycieli. Ewaluacja pozwala ustalić, czy szkoła wypełnia zadania stawiane jej przez państwo. Wymagania te określone zostały w załączniku do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego.
W procesie ewaluacji bierze udział nie tylko kurator oświaty, ale także dyrektor szkoły, który musi przeprowadzać ewaluację wewnętrzną. Procedura i metody badawcze stosowane przez wizytatorów z kuratorium oraz te stosowane przez dyrektora szkoły są takie same, dlatego przedstawione w Poradniku zasady odnoszą się zarówno do ewaluacji zewnętrznej jak i wewnętrznej.
Na model nadzoru pedagogicznego składają się nie tylko formy jego sprawowania. Ważne są również kwestie dotyczące podziału funkcji pomiędzy organami, a także możliwość ingerowania kuratora oświaty w działalność szkół.
W celu zarysowania całościowego systemu nadzoru pedagogicznego w Poradniku zostały omówione zagadnienia dotyczące:
● istoty nadzoru pedagogicznego,
● organów sprawujących nadzór,
● form jego wykonywania (zarówno przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, jak i przez dyrektora szkoły lub placówki),
● poleceń nadzorczych kuratora oświaty.
Dodatkowo Poradnik zawiera przykładowy wzór planu nadzoru pedagogicznego, którego opracowanie należy do obowiązków dyrektora szkoły.
