Inwentaryzacja poszczególnych rodzajów majątku w szkole
Ze względu na charakter działalności, a także z uwagi na zasady obowiązujące w jednostkach sektora finansów publicznych, w szkołach i placówkach oświatowych występują szczególne rodzaje majątku. Poniżej omówiono zasady inwentaryzowania poszczególnych grup majątku w szkole.
1. Inwentaryzacja nieruchomości
Każda szkoła funkcjonuje w określonym miejscu, tj. budynku (lub budynkach), który znajduje się na określonym terenie (gruncie). W skład majątku szkoły wchodzą również wszelkiego rodzaju boiska sportowe i tereny rekreacyjne. W myśl przepisów uor stanowią one środki trwałe, najczęściej przekazane szkole w trwały zarząd lub nieodpłatne użytkowanie.
Szkoła musi więc owe środki trwałe zinwentaryzować. Często pojawia się problem, jaką metodę inwentaryzacji przyjąć. Metodą właściwą do inwentaryzacji środków trwałych jest metoda spisu z natury (patrz rozdział 2). Jednak w przypadku budynków czy terenów metoda ta jest niewystarczająca, ponieważ fakt spisania istnienia budynku nie odzwierciedla ewentualnych zmian w jego stanie, które mogą wpływać na wartość tych środków trwałych ujętą w księgach rachunkowych szkoły. Dlatego w przypadku takich środków trwałych należy zastosować również metodę weryfikacji, która pozwoli ustalić, czy nie wystąpiły zdarzenia wpływające na wartość środków trwałych i czy zostały one ujęte prawidłowo w księgach rachunkowych (np. ulepszenia).
WZÓR 1. Protokół z weryfikacji środków trwałych

z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z którym W praktyce oznacza to, że szkoła, inwentaryzując nieruchomości otrzymane w trwały zarząd lub nieodpłatne użytkowanie, np. grunt lub budynek, poza sporządzeniem dokumentacji inwentaryzacyjnej w postaci arkusza spisu z natury czy protokołu z weryfikacji sald, musi zwrócić się np. do gminy z wnioskiem o uzgodnienie, czy stwierdzone przez szkołę w toku inwentaryzacji dane dotyczące nieruchomości są zgodne z danymi w gminnym zasobie nieruchomości.
