Alternatywne źródła pozyskiwania środków finansowych
Zadania oświatowe mogą być finansowane zarówno ze źródeł publicznych, jak i ze źródeł prywatnych. Od momentu, gdy jednostki samorządu terytorialnego, będąc organami prowadzącymi dla różnych typów szkół i placówek oświatowych, stały się odpowiedzialne za ich działalność i - zgodnie z art. 7 ustawy o systemie oświaty - przekazano im do realizacji zadania oświatowe, poszukują one szerszych możliwości pozyskiwania środków z coraz większej liczby możliwych źródeł.
Na realizację zadań oświatowych, poza środkami finansowymi pochodzącymi z:
● budżetu państwa,
● budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
szkoły i placówki mogą możliwość pozyskiwać środki finansowe, wykorzystując możliwości lokalnej polityki oświatowej.
SŁOWNICZEK
Lokalna polityka oświatowa to określanie celów oświatowych na terenie gminy, powiatu, województwa, opracowywanie wieloletnich programów działania na podstawie wypracowanych koncepcji i zagwarantowanie środków finansowych na ich realizację.
1. Pozyskanie środków finansowych w ramach posiadanych składników majątku
Szkoły i placówki oświatowe działające w formie jednostek budżetowych większość swoich zadań statutowych realizują nieodpłatnie, pomimo to wymaga się od nich ciągłego podnoszenia standardów, a co za tym idzie - ponoszenia coraz większych nakładów finansowych na działalność. W związku z tym dyrektorzy placówek oświatowych zmuszeni są do sięgania po środki finansowe z coraz nowszych źródeł. Źródła pozyskiwania środków finansowych przez szkoły i placówki oświatowe, które wymieniono w tym rozdziale, wynikają z wykorzystania składników majątku, jakim dysponuje szkoła i placówka.
Mogą to być:
● wpływy z tytułu umów najmu i dzierżawy,
● wpływy ze sprzedaży wyrobów i usług,
● odpłatność za wyżywienie i zakwaterowanie, w tym odpłatność za wyżywienie i zakwaterowanie w bursach i internatach ponoszona przez rodziców lub opiekunów,
● dochody ze sprzedaży środków trwałych,
● odszkodowania i wpłaty za uszkodzone lub utracone mienie będące w zarządzie lub użytkowaniu placówki oświatowej,
