2. Kampania wyborcza
Niemożliwe wydaje się zaprezentowanie kandydatów społeczeństwu, a przez to zwiększenie ich szans na uzyskanie w wyniku wyborów mandatu, o który się ubiegają, bez prowadzenia kampanii wyborczej. Potoczne rozumienie kampanii wyborczej jest odmienne od tego, które zakreślone zostało przepisami prawa wyborczego. I chociaż przepisy te nie definiują jednoznacznie pojęcia "kampania wyborcza", to określają jej ramy czasowe i zasady działań podejmowanych w czasie jej trwania.
2.1. Zasady prowadzenie kampanii wyborczej
Kampania wyborcza to okres rozpoczynający się z dniem ogłoszenia rozporządzenia PRM o zarządzeniu wyborów, a kończący się na 24 godziny przed tymi wyborami. W okresie tym prowadzi się agitację wyborczą na zasadach, w formach, w czasie i w miejscach określonych Ordynacją wyborczą do rad gmin.
Cisza wyborcza
Kampania wyborcza kończy się o godzinie 24 w piątek, kiedy to rozpoczyna się okres tzw. ciszy wyborczej, trwającej do zakończenia głosowania.
Zapamiętaj
W czasie trwania ciszy wyborczej zabronione jest emitowanie wszelkich audycji radiowych i telewizyjnych, wywieszanie plakatów, roznoszenie ulotek, wydawanie nowych publikacji prasowych, zamieszczanie w Internecie treści agitacyjnych czy podejmowanie jakichkolwiek działań związanych z promowaniem kandydatów czy komitetów wyborczych.
Zakaz agitowania w czasie trwania ciszy wyborczej nie dotyczy materiałów agitacyjnych rozdawanych czy wywieszonych przed rozpoczęciem ciszy wyborczej, publikacji prasowych, których dystrybucję rozpoczęto przed okresem objętym zakazem, a także informacji zamieszczonych na stronach internetowych przed tym okresem. Materiały te nie muszą być usuwane w czasie obowiązywania ciszy wyborczej. Zgodnie ze stanowiskiem PKW, takie same zasady dotyczą podawania do publicznej wiadomości wyników przedwyborczych sondaży dotyczących przewidywanych zachowań wyborców i wyników wyborów. Warunkiem pozostawienia tych wyników w okresie ciszy wyborczej jest niedokonywanie w czasie jej obowiązywania żadnych zmian w ich treści.
