Wizerunek polityczny
W świecie mediów masowych i rozwiniętych środków teleinformatycznych świadomość potrzeby tworzenia wizerunku politycznego, a przede wszystkim umiejętnego sterowania nim oraz konstruowania reputacji politycznej, decyduje o sukcesie wyborczym.
SŁOWNICZEK
Wizerunek - w uproszczeniu można przyjąć, że jest to sposób, w jaki poszczególna osoba czy też rzecz jest postrzegana oraz prezentowana.
Wizerunek polityczny to w istocie tworzenie szczególnej imaginacji. Poprzez wywołanie skojarzeń dostarcza obiektowi dodatkowych wartości i w ten sposób przyczynia się do emocjonalnego odbioru.
Na potrzeby kampanii politycznej sztab kreuje odpowiednie działania mające na celu zyskanie dodatkowej elekcyjnej popularności. Tworzenie odpowiedniego wizerunku zawiera w sobie elementy tworzenia zbiorowej iluzji (oczywiście nie należy zakładać, że wszystko jest grą pozorów), a sam wizerunek powinien być właśnie spełnieniem marzeń wyborców o idealnym kandydacie lub przynajmniej najlepszym spośród innych.
Obecnie to nie pojedynczy polityk tworzy własny wizerunek, ale odpowiednio przeszkolony profesjonalny sztab planowo dbający o reputację kandydata. Dostarcza on precyzyjnych wskazówek, w jaki sposób działać, aby być odpowiednio postrzeganym (zgodnie z celami, jakie przyjmuje sztab). Oczywiste jest, że pomimo podejmowanych przez sztabowców działań, istotne są cechy indywidualne kandydata, takie jak autoprezentacja czy umiejętność publicznych przemówień, zaś sztab opracowuje projekt obecności w środkach masowego przekazu (prasa, TV, radio, Internet).
