5. Główny księgowy jednostki pomocy społecznej
Głównym księgowym jednostki pomocy społecznej jest pracownik, któremu kierownik jednostki powierzył obowiązki i odpowiedzialność w zakresie:
● prowadzenia rachunkowości jednostki,
● wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi,
● dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz dokonywania wstępnej kontroli rzetelności i kompletności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
Swoje obowiązki główny księgowy może wykonywać samodzielnie (w małych jednostkach pomocy społecznej, w których jest jedynym pracownikiem zajmującym się obsługą finansowo-księgową) lub przy pomocy pracowników zatrudnionych w jednostce organizacyjnej w wyspecjalizowanych komórkach organizacyjnych (wydziałach/referatach ds. księgowości). W tym drugim przypadku poszczególne czynności z zakresu rachunkowości i gospodarki finansowej jednostki, np. prowadzenie ksiąg rachunkowych, przeprowadzanie i rozliczanie inwentaryzacji, wystawianie dokumentów księgowych itp., będą wykonywane przez pracowników komórki organizacyjnej, natomiast do głównego księgowego będzie należało zorganizowanie pracy w wydziale/referacie oraz sprawowanie nadzoru i bieżącej kontroli czynności wykonywanych przez poszczególnych pracowników.
5.1. Obsadzanie stanowiska głównego księgowego jednostki pomocy społecznej
Artykuł 54 ust. 1 nowej uofp przesądza o obowiązku zatrudnienia w jednostkach pomocy społecznej pracownika na stanowisku głównego księgowego. Główny księgowy jednostki sektora finansów publicznych musi być pracownikiem tej jednostki. Pracownikiem (zgodnie z art. 2 k.p.) jest osoba zatrudniona na podstawie: umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Właściwą podstawę nawiązania stosunku pracy z głównym księgowym w danej jednostce organizacyjnej sektora finansów publicznych wskazują przepisy dotyczące zatrudniania pracowników administracji rządowej, samorządowej oraz pracowników państwowych i samorządowych osób prawnych, odrębne dla różnych jednostek organizacyjnych sektora rządowego i samorządowego. Główni księgowi w samorządowych jednostkach pomocy społecznej, na podstawie art. 2 pkt 3 i art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o pracownikach samorządowych, . Nie ma zatem możliwości zatrudnienia ich np. na podstawie: umowy zlecenia (art. 734-751 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, dalej: k.c.) czy umowy o dzieło (art. 627-646 k.c.).
