6. Stanowisko głównego księgowego jednostki pomocy społecznej
Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych przesądza o obowiązku zatrudnienia w jednostkach pomocy społecznej pracownika na stanowisku głównego księgowego (art. 54 ust. 1). Główny księgowy jednostki sektora finansów publicznych musi być pracownikiem tej jednostki. Właściwą podstawę nawiązania stosunku pracy z głównym księgowym w danej jednostce organizacyjnej sektora finansów publicznych wskazują przepisy dotyczące zatrudniania pracowników administracji rządowej, samorządowej oraz pracowników państwowych i samorządowych osób prawnych, odrębne dla różnych jednostek organizacyjnych sektora rządowego i samorządowego. Główni księgowi w samorządowych jednostkach pomocy społecznej, na podstawie art. 2 pkt 3 i art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, mogą być zatrudniani wyłącznie na umowę o pracę. Nie ma zatem możliwości zatrudnienia ich np. na podstawie: umowy zlecenia czy umowy o dzieło.
6.1. Obowiązki głównego księgowego
W gminnym ośrodku pomocy społecznej (jednostce budżetowej) zatrudniona jest księgowa, która prowadzi księgi rachunkowe, kontroluje dokumenty księgowe pod względem formalno-rachunkowym oraz zatwierdza je do wypłaty wraz z dyrektorem tego ośrodka. Czy zatrudnienie księgowej, a nie głównej księgowej jest zgodne z art. 53-54 ustawy o finansach publicznych, określającymi, że za całość gospodarki finansowej odpowiedzialny jest kierownik jednostki, który określone obowiązki może powierzyć głównemu księgowemu lub innym pracownikom jednostki?
