Omyłki w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego i ich poprawianie
W postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający oczekuje złożenia prawidłowo przygotowanych ofert. Wykonawcy składający ofertę powinni więc w tym zakresie zachować należytą staranność obowiązującą w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Niestety, nie zawsze udaje się uniknąć błędów podczas sporządzania oferty, w szczególności w zamówieniach na roboty budowlane. Przepisy o zamówieniach publicznych wychodzą temu naprzeciw i pozwalają na poprawienie niektórych omyłek popełnionych w ofercie.
Zamawiający ma możliwość poprawiania uchybień ofert merytorycznie poprawnych, w celu zapobieżenia ich eliminacji z postępowania z przyczyn wyłącznie formalnych lub niemających istotnego znaczenia z uwagi na oferowane świadczenie. Dzieje się tak dzięki przepisowi art. 87 ust. 2 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp).
Oczywiste omyłki pisarskie
Jedną z możliwości, jaką stwarzają przepisy upzp, jest poprawienie przez zamawiającego oczywistych omyłek pisarskich (art. 87 ust. 2 pkt 1 upzp). Warunkiem jest, aby omyłki zostały popełnione w ofercie, były bezsporne i niebudzące wątpliwości dla każdego, kto dokonuje przeglądu ofert. Przepisy nie wyłączają ani nie ograniczają w żadnym stopniu możliwości poprawienia oczywistej omyłki pisarskiej ze względu na zakres merytoryczny treści, której dotyczy omyłka. Brak jest zatem podstaw do uznania, że oczywista omyłka pisarska nie może dotyczyć istotnych postanowień oferty (np. terminu realizacji zamówienia) i z tego względu nie może podlegać poprawieniu przez zamawiającego na zasadach określonych w przepisie art. 87 ust. 2 pkt 1 upzp.
