Złożenie nieprawdziwych informacji a wykluczenie wykonawcy z postępowania
Jedną z podstawowych instytucji, wskazaną w ustawie - Prawo zamówień publicznych, służącą wyeliminowaniu podmiotów, które nie spełniają ustawowo określonych warunków wymaganych przepisami, jest procedura wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu. Wykluczenie wykonawcy może nastąpić również po wykazaniu złożenia przez podmiot nieprawdziwych informacji.
Zamawiający nie jest, co do zasady, zobowiązany do weryfikowania złożonych przez wykonawców informacji pod względem ich autentyczności. Jeżeli jednak podejmie się takiej weryfikacji i postawi zarzut podania nieprawdziwych informacji, zobligowany jest do wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu. Należy przy tym podkreślić, że dopuszczalne są tu wszystkie możliwe środki dowodowe, które mogą przyczynić się do rozstrzygnięcia wątpliwości w tym zakresie.
Przepisy ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) określają (w art. 24) katalog okoliczności, które zobowiązują zamawiającego do wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Jedną z tych okoliczności jest złożenie nieprawdziwych informacji mających lub mogących mieć wpływ na wynik prowadzonego postępowania.
Pojęcie "nieprawdziwe informacje"
"Nieprawdziwe informacje" to takie, które nie są zgodne ze stanem faktycznym, odbiegają od rzeczywistości i mogą mieć charakter zarówno podmiotowy, jak i przedmiotowy. Wykluczenie związane z przedkładaniem fałszywych informacji w toku postępowania o udzielenie zamówienia ma miejsce, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki (połączone ze sobą związkiem przyczynowym) - a mianowicie:
