Nagrody i premie dla pracowników w pytaniach i odpowiedziach
Tematyka przyznawania i wypłaty nagród oraz premii pracownikom jest szeroka i często w praktyce pracodawcy mają wiele wątpliwości. Przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w tym zakresie.
Nabycie prawa do premii regulaminowej
W regulaminie premiowania mamy zapisane dokładne warunki przyznawania premii pracownikom naszego zakładu pracy. Jeden z naszych pracowników domaga się wypłaty takiej premii, gdyż - jak twierdzi, spełnił wszystkie wymagane warunki. Czy pracownik może domagać się takiego świadczenia od pracodawcy?
Tak, gdy pracodawca w regulaminie premiowania określi warunki przyznawania premii, w przypadku spełnienia tego kryterium nie może wybrać pracowników, którym premia zostanie wypłacona, a którym nie.
Regulamin wynagradzania, podobnie jak pozostałe zakładowe źródła prawa pracy, kształtuje prawa i obowiązki stron stosunku pracy u pracodawcy, u którego ten regulamin obowiązuje. W praktyce oznacza to przyjęcie przez pracodawcę określonych obowiązków, np. w zakresie wypłaty przysługującego pracownikowi wynagrodzenia za pracę oraz innych dodatkowych świadczeń związanych ze stosunkiem pracy (np. premii). Obowiązek ten wiąże pracodawcę w zakresie postanowień regulaminu, natomiast pracownikom daje możliwość skutecznego domagania się przysługujących im na tej podstawie świadczeń.
Jeżeli pracodawca nie wypłaci pracownikowi premii, pracownik ma możliwość wystąpienia z roszczeniem o spełnienie tego świadczenia (art. 94 pkt 5 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy; dalej: k.p.). Warunkiem wystąpienia z takim roszczeniem jest spełnienie przez pracownika warunków przewidzianych w regulaminie premiowania. Pracownik nabywa prawo do premii regulaminowej w momencie spełnienia określonych przesłanek premiowania. Dopiero wówczas jest on uprawniony do domagania się wypłacenia premii przez pracodawcę, oczywiście pod warunkiem że pracownik nie wyczerpał tzw. przesłanek negatywnych, czyli tych, które pozbawiają pracownika prawa do premii. Jeżeli w regulaminie nie ma zapisu o możliwości obniżenia wysokości premii lub jej całkowitego pozbawienia w określonych przypadkach, pracodawca nie może dokonać takiego obniżenia. W sytuacji gdy pracodawca odmawia wypłaty należnej premii mimo spełnienia przez pracownika określonych w regulaminie warunków, pracownikowi przysługuje droga sądowa.
