Kiedy urzędnik składa oświadczenie o stanie swojego majątku
Pracownik samorządowy nie może poza pracą wykonywać zajęć, które podważałyby jego bezstronność lub bezinteresowność. W razie podejrzeń o naruszenie tej zasady pracownik musi wyjawić swój majątek - poprzez złożenie odpowiedniego oświadczenia.
Pracownik zatrudniony w samorządzie na stanowisku urzędniczym składa oświadczenie o stanie majątkowym. Obowiązek taki nie powstaje jednak w momencie zatrudnienia go w urzędzie. Pracownik będzie musiał przedstawić ten dokument dopiero wtedy, gdy zażąda go pracodawca.
Oświadczenie o stanie majątkowym ma na celu kontrolę przestrzegania przez urzędnika zakazów wynikających z art. 30 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. Zgodnie z tym przepisem, pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym (w tym stanowisku kierowniczym) nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność, oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy o pracownikach samorządowych. W przypadku stwierdzenia naruszenia przez niego któregokolwiek z tych zakazów, niezwłocznie rozwiązuje się z nim - bez wypowiedzenia - stosunek pracy w trybie art. 52 § 2 i 3 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.) lub odwołuje się go ze stanowiska.
