Premia uznaniowa dla pracownika ośrodka pomocy społecznej
Dwóch pracowników OPS stworzyło i przeprowadziło program wspierania rodzin potrzebujących. Program zakończył się sukcesem i usprawnił pracę ośrodka. W uznaniu zasług dyrektor przyznał im premię uznaniową. Jednemu z pracowników została przyznana premia w niższej wysokości niż drugiemu. Dodatkowo drugi z pracowników - pomimo decyzji pracodawcy o przyznaniu premii - ze względu na nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy ostatecznie jej nie otrzymał. Czy pracownicy mogą wystąpić z roszczeniem do pracodawcy? Pierwszy domaga się premii w wyższej wysokości, a drugi wypłaty przyznanej premii.
Pracownik, który otrzymał premię w niższej wysokości, nie ma prawa do kwestionowania jej wysokości. Świadczenie to ma charakter uznaniowy i odnosi się to również do wysokości premii. Pracodawca, dokonując oceny wkładu obu pracowników w stworzenie i realizację programu, miał prawo ocenić, że jeden z pracowników zasługuje na większe uznanie niż drugi. Ze względu na brak określonych kryteriów przyznawania takiej premii pracownik nie ma podstaw prawnych do kwestionowania decyzji pracodawcy. Ewentualne roszczenia dotyczące wysokości przyznanej mu premii będą bezpodstawne.
