Udzielanie urlopów bezpłatnych pracownikom samorządowym
Przepisy ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych nie przewidują wprost prawa pracowników do urlopu bezpłatnego. W art. 43 wskazują jednak, że w przypadkach nieuregulowanych w ustawie należy stosować przepisy Kodeksu pracy. W praktyce problemy powodują: czas trwania takich urlopów, sposób odwoływania z nich pracowników oraz zaliczanie okresu przebywania na urlopie bezpłatnym do stażu pracy. Poniżej, na przykładach, omawiamy takie sytuacje.
Urlop bezpłatny udzielany jest pracownikowi na jego pisemny wniosek (art. 174 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy; dalej: k.p.). Uwzględnienie wniosku pracownika o udzielenie takiego urlopu zależy od swobodnego uznania pracodawcy. Innymi słowy, pracodawca może, ale nie musi zgodzić się na taki urlop pracownika we wskazanym przez niego terminie i wymiarze. Pracodawca nie może też - bez uzgodnienia z pracownikiem - udzielić tego urlopu na inny okres niż określony we wniosku pracownika. Termin urlopu powinien zostać zatem ustalony i zatwierdzony zarówno przez pracodawcę, jak i pracownika.
Z wnioskiem o urlop bezpłatny dla pracownika może wystąpić również sam pracodawca. W takim przypadku zgoda pracownika na taki urlop musi zostać wyrażona na piśmie.
