Fakultatywne dodatki do wynagrodzenia pracowników samorządowych
Pracownicy samorządowi otrzymują różnego rodzaju dodatki do wynagrodzenia. Ogólnie można je podzielić na dodatki obligatoryjne i fakultatywne (umowne). Do tej drugiej kategorii należą: dodatek funkcyjny oraz specjalny. Pracownik samorządowy otrzyma tego typu dodatki tylko wtedy, gdy takie uprawnienie wynika z regulaminu wynagradzania. W regulaminie kryteria, warunki przyznawania i wysokość dodatków określa kierownik jednostki.
W regulaminie wynagradzania pracodawca samorządowy może przewidzieć prawo pracowników zatrudnionych na umowę o pracę do otrzymywania dodatku funkcyjnego i specjalnego. Stanowi o tym art. 35 ust. 4 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa). Przy określaniu możliwości, kryteriów i warunków przyznania takich dodatków, regulamin wynagradzania (sporządzany i wprowadzany przez kierownika jednostki) jest w praktyce najważniejszym dokumentem.
Przepisy płacowe
Każdy pracodawca samorządowy - bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników - musi wdrożyć regulamin wynagradzania. Nie ma tu więc zastosowania art. 77 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.), który stanowi, że regulaminy wynagradzania tworzy pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników i który jest nieobjęty zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym.
