Zasady sporządzania świadectwa pracy
Świadectwo pracy jest obowiązkowym dokumentem wydawanym przez pracodawcę w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracownika. W artykule zostały omówione obowiązki w zakresie sporządzania świadectwa pracy oraz najczęstsze błędy popełniane przez pracodawców przy jego wystawianiu.
Świadectwo pracy potwierdza przebieg zatrudnienia pracownika u byłego pracodawcy oraz dostarcza informacji nowemu pracodawcy niezbędnych do ustalenia uprawnień pracowniczych. Podstawowe regulacje w tym zakresie zawarte są w art. 97 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.) oraz w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (dalej: rozporządzenie w sprawie świadectwa pracy).
Obowiązek wystawienia świadectwa pracy
Kodeks pracy nakazuje wydanie świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy. Dotyczy to również umów terminowych. Zgodnie z art. 97 § 11 i § 12 k.p., jeżeli pracownik pozostaje w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy, pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie takich umów, zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z tych umów.
Wskazany przepis zwalnia pracodawcę z obowiązku każdorazowego wydania świadectwa pracy w związku z zakończeniem wymienionych wcześniej umów terminowych, jeżeli pracownik będzie ponownie zatrudniony u tego samego pracodawcy. Pracodawca wydaje świadectwo pracy takiemu pracownikowi dopiero z upływem 24 miesięcy, licząc od zawarcia pierwszej z tych umów, nawet jeżeli między tymi umowami wystąpią przerwy (źródło: http://warszawa.pip.gov.pl/pl/aktualnosci-/23227,ile-czasu-ma-pracodawca-na-wydanie-pracownikowi-c-wiadectwa-pracy-.html).
