Zakres przedmiotowy operacji ujmowanych na koncie 240 "Pozostałe rozrachunki" w planie kont urzędu gminy jako jednostki budżetowej
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: Kontrola wykazała, że w urzędzie gminy w planie kont jednostki budżetowej na koncie 240 "Pozostałe rozrachunki" ewidencjonowano operacje gospodarcze niezgodnie z treścią ekonomiczną tego konta, ujmując na nim: wartość akcji objętych przez jednostkę samorządu terytorialnego (dalej: JST) w zamian za wkład pieniężny, rozrachunki z tytułu wynagrodzeń pracowników przelewanych na ich rachunki bankowe oraz rozrachunki z nabywcami nieruchomości komunalnych z tytułu należności ustalonych w przetargu i trybie bezprzetargowym. Z wyjaśnień złożonych przez wójta gminy wynikało, że nie miał on rozeznania co do sposobu prowadzenia ewidencji księgowej przez skarbnika gminy, natomiast skarbnik gminy uzasadniał powyższe księgowania długotrwałą praktyką stosowaną w JST, polegającą na księgowaniu na koncie 240 wszystkich operacji, dla których nie ustalono odpowiednich kont w zakładowym planie kont JST (np. księgowanie wartości akcji na koncie 240 było spowodowane brakiem w zakładowym planie kont konta 030 "Długoterminowe aktywa finansowe"), albo dla których pracownicy księgowości nie ustalili odpowiedniego konta rozrachunkowego na podstawie opisów zasad funkcjonowania poszczególnych kont.
