Centralizacja rozliczeń VAT - ewidencja księgowa i sprawozdawczość
Jesteśmy jednostką budżetową (schronisko młodzieżowe), która odlicza VAT i ma sprzedaż opodatkowaną. W jaki sposób gmina będzie rozliczała się finansowo ze swoimi jednostkami z VAT (np. jeśli zakładowi będzie przysługiwał zwrot VAT)? Jak będzie wyglądała ewidencja księgowa (rozliczenie między gminą, jednostkami i zakładami) i sprawozdawczość po wejściu w życie "centralizacji rozliczeń VAT"? W Rb-27S dochody wykazujemy w wartościach netto, a w Rb-28S podajemy wydatki w § 453, czy po zmianach dochody będziemy wykazywać i przekazywać do gminy w wartościach brutto? Czy ewidencja prowadzona na potrzeby rozliczenia VAT będzie wyglądała tak samo (trzeba będzie przekazać gminie "cząstkową" deklarację VAT-7)?
Wskazanie prawidłowego sposobu rozliczeń finansowych podatku od towarów i usług (dalej: VAT) z uwzględnieniem centralizacji tych rozliczeń zależy od kilku czynników.
Centralizacja VAT stała się faktem wskutek wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów.
Trybunał uznał, że gminna jednostka organizacyjna, której działalność gospodarcza nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za odrębnego od gminy podatnika VAT.
