Zwrot kosztów poniesionych przez pracodawcę na dokształcanie pracownika
Pracownik podjął studia podyplomowe, które zostaną opłacone przez pracodawcę. Nie zawarto z tym pracownikiem umowy o podnoszenie kwalifikacji zawodowych, ponieważ pracodawca nie przewiduje obowiązku pozostawania pracownika w zatrudnieniu po ich ukończeniu. Czy pracownik, gdy odejdzie z pracy, powinien zwrócić pracodawcy koszty dokształcania - jeżeli tak, to w jakiej wysokości?
W tym przypadku pracownik będzie obowiązany do zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę na dokształcanie tylko, gdy do rozwiązania umowy o pracę dojdzie podczas trwania studiów podyplomowych. Kwota zwrotu zależeć będzie od okresu zatrudnienia tego pracownika w czasie podnoszenia kwalifikacji.
Wykonywanie pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku wiąże się z posiadaniem przez pracownika stosownych kwalifikacji zawodowych. Pracodawca ma obowiązek ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych, o czym stanowi art. 17 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.). Jednak, jak wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z 25 maja 2000 r. (sygn. akt I PKN 657/99): Obowiązek ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych nie oznacza, że pracownik może domagać się od pracodawcy zorganizowania i przeprowadzenia określonego rodzaju szkolenia (np. komputerowego).
