Nieprawidłowe przeprowadzenie konsolidacji zadłużenia JST w odniesieniu do wskaźników zadłużenia jednostki
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie zaciągnięcia kredytu konsolidacyjnego. Postanowiono w niej, że kredyt ten nie spowoduje zwiększenia kwoty zadłużenia gminy, ponieważ nie wpłynie bezpośrednio na konto gminy. Bank udzielający kredytu dokona bezpośrednio spłat zadłużenia we wskazanych przez gminę bankach. Limit zobowiązań gminy z tytułu pożyczek i kredytów zapisany w uchwale budżetowej wynosił 5 000 000 zł, a zaciągnięty kredyt konsolidacyjny opiewał na kwotę 5 500 000 zł. Źródłem spłaty kredytu będą dochody własne. Całkowita spłata nastąpi w latach 2016-2026, a zabezpieczeniem kredytu będzie weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową. Nieważność tej uchwały stwierdziła regionalna izba obrachunkowa (dalej: RIO), która wskazała, że narusza ona przepisy ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp). Chodzi konkretnie o przepisy art. 5 ust. 1 pkt 4 lit. d, art. 6 ust. 2 pkt 1 uofp. Następnie, powołując się na brzmienie art. 212 ust. 1 pkt 6 uofp i art. 91 ust. 1 uofp, RIO zwróciło uwagę, że kwota zaciągniętego kredytu konsolidacyjnego znacznie przewyższa (o 500 000 zł) limit zobowiązań przewidziany w uchwale budżetowej rady gminy, który został ustalony na kwotę 5 000 000 zł. Zważywszy na te okoliczności, RIO uznało, że zaproponowany przez radę gminy "pozabudżetowy" sposób restrukturyzacji zadłużenia jest nieprawidłowy i niezgodny z prawem.
