Jakie są sposoby przekazywania pracownikom informacji przez pracodawcę
Przepisy prawa pracy często wymagają podania pewnych informacji do wiadomości pracowników. Jakie w tym zakresie są sposoby przekazywania informacji?
Obowiązki informacyjne pracodawcy wobec pracowników można podzielić na zbiorowe i indywidualne. Informacje indywidualne skierowane do konkretnych osób są przekazywane bądź na piśmie (w wielu przypadkach ta forma jest obligatoryjnie narzucona przez przepisy, np. ustawę z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy; dalej: k.p.), bądź w innej, dowolnej formie (nie tylko pisemnie, ale np. mailowo). Informacje do zbiorowego odbiorcy przekazywane są zaś w sposób przyjęty w zakładzie pracy, czyli np. przez pisma obiegowe, mailowo, przez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń. Wskazywany w wielu przepisach "przyjęty w zakładzie pracy sposób informowania pracowników" nie oznacza, że sposób ten pracodawca wprowadza do wewnętrznych źródeł prawa (np. do regulaminu pracy). Taki wymóg byłby nierealny, gdyż wcześniej trzeba byłoby w jakiś sposób podać do wiadomości pracowników tenże regulamin czy też jego zmianę. Przyjęty sposób informowania pracowników to sposób stosowany przez pracodawcę, który jest pracownikom znany lub z łatwością mogą się o nim dowiedzieć.
