PROCEDURY
Procedura zaciągnięcia kredytu lub pożyczki przez jednostkę samorządu terytorialnego
Jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST), zgodnie z art. 89 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), mogą zaciągać kredyty i pożyczki oraz emitować papiery wartościowe na:
1) Pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu JST;
2) Finansowanie planowanego deficytu budżetu JST;
3) Spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów;
4) Wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
Zasady ogólne zaciągania zobowiązań przez jednostki samorządu terytorialnego
Zaciągnięte kredyty i pożyczki oraz wyemitowane papiery wartościowe, z przeznaczeniem na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu JST, podlegają spłacie lub wykupowi w tym samym roku, w którym zostały zaciągnięte lub wyemitowane.
Z kolei na finansowanie wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne ujęte w ramach przedsięwzięć, o których mowa w art. 226 ust. 3 uofp, JST mogą zaciągać pożyczki w państwowych funduszach celowych, o ile ustawa tworząca fundusz tak stanowi. Przedsięwzięcia te ujmowane są w wieloletniej prognozie finansowej (dalej: WPF).
Przez przedsięwzięcia ujmowane w WPF należy rozumieć:
● wieloletnie programy, projekty lub zadania, w tym związane z programami finansowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 uofp, czyli środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej,
● niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA),
● inne środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi.
Przedsięwzięcia to także inne zadania, w tym te związane umowami o partnerstwie publiczno-prywatnym.
Przepis art. 91 uofp nakazuje, aby suma zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz zobowiązań z wyemitowanych papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu JST oraz na finansowanie wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne ujęte w ramach przedsięwzięć nie przekroczyła kwoty określonej w uchwale budżetowej JST.
