Zadania własne gminy
Realizacja
Zadania własne gminy
Instytucja obowiązkowych zadań własnych stanowi ustawowe ograniczenie samodzielności zadaniowej gminy.
Ustawodawca, biorąc pod uwagę charakter realizowanych przez gminy zadań, wyodrębnił własne i zlecone zadania samorządu gminnego. Zadania własne są to zgodnie z art. 166 Konstytucji RP, te z zadań publicznych wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego, które służą zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej.
Regulacja konstytucyjna spełnia wymogi stawiane w tym względzie przez Europejską Kartę Samorządu Terytorialnego z 1995 r. stanowiącą, iż powierzone wspólnotom sprawy powinny obejmować zasadniczą część ogółu spraw publicznych (art. 3 ust. 1).
Ustawa o samorządzie gminnym szerzej definiuje zadania własne. Znamienne w tej mierze są dwa artykuły tejże ustawy art. 7 ust. 1 i art. 6 ust. 1.
W świetle art. 7 ust. 1, do zadań własnych gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Właściwy sens tej normy ujawnia się dopiero na tle art. 6 ust. 1, który stanowi, że do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
