Gazeta Samorządu i Administracji 5/2004 z 01.03.2004 [dodatek: Gazeta Samorządu i Administracji, str. 16]
Data publikacji: 23.02.2004
Warto przemyśleć przed sesją
Co oceniają radni, udzielając absolutorium?
Podjęcie uchwały w sprawie nieudzielenia absolutorium wiąże się z koniecznością rozważenia tego, czy organ wykonawczy właściwie sprawuje swą funkcję i czy jest zdolny we właściwy sposób wywiązywać się z nałożonych na niego zadań. W powiecie i województwie podjęcie uchwały w sprawie nieudzielenia absolutorium jest równoznaczne ze złożeniem wniosku o odwołanie zarządu. Jednak uczynienie tego jest możliwe dopiero na następnej sesji. W gminie nieudzielenie wójtowi absolutorium oznacza podjęcie inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie jego odwołania.
Do 31 marca zarządy jednostek samorządu terytorialnego przedstawią radom i sejmikom sprawozdanie z wykonania budżetu za 2003 rok. Sprawozdanie zostanie przedstawione w szczegółowości nie mniejszej niż w uchwale budżetowej. Organy stanowiące będą miały miesiąc na ich rozpatrzenie i podjęcie decyzji o udzieleniu lub nieudzieleniu zarządowi absolutorium.
WAŻNE
Należy pamiętać, że ta decyzja może być oparta wyłącznie na przesłankach związanych z oceną wykonania przez organ wykonawczy budżetu, przedstawionym sprawozdaniem oraz przestrzegania przez zarząd, wójta, burmistrza czy prezydenta zasad gospodarki finansowej. Ewentualne nieudzielenie absolutorium z przyczyn innych niż z tytułu wykonania budżetu jest uważane za istotne naruszenie ustaw regulujących ustrój samorządu terytorialnego (art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym, art. 12 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym, art. 18 pkt 9 ustawy o samorządzie województwa).
