Gazeta Samorządu i Administracji 9/2004 z 26.04.2004, str. 18
Data publikacji: 19.04.2004
Zgłaszanie poprawek do projektów uchwał na sesji
Kto ma prawo zgłaszania poprawek do projektów uchwał podczas sesji, na której są przyjmowane?
Zgodnie z postanowieniami ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), ustrój gminy oraz organizacja wewnętrzna i tryb pracy organów gminy powinny zostać określone w statucie gminy (art. 3 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Podobne uregulowania zawiera także ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), która stanowi, iż ustrój powiatu, a także organizację wewnętrzną i tryb pracy rady i komisji powiatowych powoływanych przez radę oraz zasady tworzenia klubów radnych określa statut powiatu (art. 2 ust. 4 i art. 19 ustawy o samorządzie powiatowym). Zbliżone rozwiązanie przewiduje również ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. z 2001r. nr 142, poz. 1590 z późn. zm.), która w art. 7 ust. 1 przewiduje, iż ustrój województwa jako jednostki samorządu terytorialnego określa statut województwa uchwalony po uzgodnieniu z prezesem Rady Ministrów. Tym samym, jak wynika z przytoczonych przepisów, szczegółowe rozwiązania związane m.in. z procesem uchwałodawczym, którego efektem jest przyjęcie określonej uchwały przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiatu czy województwa), zawierają statuty.
