Komisja rewizyjna nie musi być jedyną komisją rady powiatu badającą zarzuty zawarte w skargach
W artykule pod tytułem „Zasady rozpatrywania przez radę powiatu skarg na działalność kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży” opublikowanym w „Gazecie Samorządu i Administracji” nr 13 z 2004 r., czytamy: „Zarzuty zawarte w skardze powinna zbadać komisja rewizyjna, która - zgodnie z art. 16 ust. 1 (...) - wykonuje zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli”. Jednak autor artykułu pominął zupełnie działalność innych komisji. Art. 16 ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym w całości brzmi: „Komisja rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez radę powiatu w zakresie kontroli. Uprawnienie to nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powoływanych przez radę powiatu na podstawie art. 17”. W związku z tym, czy nie lepiej daną skargę przekazać merytorycznej komisji, np. na dyrektora szkoły - komisji oświaty, na powiatowego inspektora nadzoru budowlanego - komisji infrastruktury itp. - pyta czytelnik „Gazety Samorządu i Administracji”. Merytoryczne komisje zazwyczaj ściśle współpracują z danymi jednostkami, dobrze je znają, przyjmują sprawozdania, natomiast komisja rewizyjna przeprowadza metodycznie kontrole zgodnie z planem, zazwyczaj pod względem finansowym, stosowania regulaminów itd.
