Gazeta Samorządu i Administracji 23/2004 z 08.11.2004, str. 18
Data publikacji: 26.06.2018
Brak jednolitej regulacji
Zasady tworzenia projektów uchwał rady gminy
Trzeba ustanowić jednolite zasady tworzenia aktów prawa miejscowego i innych uchwał, opartych na rozwiązaniach statutowych oraz na zasadach obowiązujących przy tworzeniu aktów wykonawczych, które byłyby zbiorem wytycznych dla gminnych legislatorów.
Zasady tworzenia prawa gminnego nie doczekały się dotychczas jednolitej regulacji ustawowej, brak jest w samorządowych ustawach ustrojowych przepisów ustalających kwestie techniczno-legislacyjne dotyczące tworzenia projektów uchwał. Reguluje je akt niższego rzędu - rozporządzenie prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”, które w par. 143 nakazuje do tworzenia aktów prawa miejscowego stosować odpowiednio zawarte w nim zasady dotyczące tworzenia aktów normatywnych o charakterze wewnętrznym (uchwał i zarządzeń), tworzenia aktów wykonawczych (rozporządzeń), zmiany (nowelizacji) ustaw oraz tworzenia ustaw. Mimo że w rozporządzeniu nie stwierdza się tego wprost, nie ma żadnych wątpliwości, że uregulowane w nim zasady tworzenia prawa należy stosować przy tworzeniu wszystkich uchwał rady gminy, a nie tylko tych będących aktami prawa miejscowego. Nieracjonalne byłoby bowiem tworzenie uchwał niebędących aktami prawa miejscowego bez stosowania zasad obowiązujących przy tworzeniu aktów tego prawa. Doprowadziłoby to bowiem do funkcjonowania na poziomie gminnym dwóch „klas” uchwał: uporządkowanych i jednolitych aktów prawa miejscowego oraz pozostałych uchwał, tworzonych według zasad statutowych i przyjętego zwyczaju.
