Gazeta Samorządu i Administracji 13/2005 z 20.06.2005, str. 20
Data publikacji: 03.07.2018
Ustawowe regulacje
Restrukturyzacja finansowa ratunkiem dla szpitali
Postępowanie restrukturyzacyjne samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej prowadzone na podstawie ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej wymaga aktywnego zaangażowania jednostek samorządu terytorialnego. Obejmuje ono nie tylko ich udział jako organów założycielskich, ale także jako wierzycieli publicznoprawnych oraz cywilnoprawnych zakładów.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (dalej jako ustawa) jednostka samorządu terytorialnego jako organ tworzący publicznego zakładu opieki zdrowotnej może w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, tj. od 21 maja 2005 r., złożyć, zawiadamiając o tym niezwłocznie kierownika zakładu, wniosek o wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego. Jeśli z wnioskiem takim wystąpi zakład, jednostka samorządu terytorialnego opiniuje go w terminie 14 dni od przedłożenia projektu programu restrukturyzacyjnego przez kierownika zakładu. Należy podkreślić, że brak pozytywnej opinii jednostki samorządu - organu tworzącego - skutkuje, zgodnie z art. 20 ust. 8 ustawy, odmową wszczęcia postępowania restrukturyzacyjnego przez organ restrukturyzacyjny, czyli wojewodę. Przy czym organem właściwym w sprawie zaopiniowania projektu programu restrukturyzacyjnego jest organ wykonawczy jednostki samorządu, a więc zarząd województwa, powiatu lub gminy. Regulacja ta znajduje zastosowanie także w przypadku projektów programów restrukturyzacyjnych zawierających propozycje przekształceń lub ograniczeń działalności, jak np. likwidacja oddziału.
