WYBORY
Jak prawidłowo przygotować wybory do Parlamentu Europejskiego
W pierwszy weekend czerwca 2009 r. po raz drugi odbędą się w Polsce wybory do Parlamentu Europejskiego. W celu ich sprawnego przeprowadzenia działania muszą podjąć zarówno administracja rządowa, jak i samorządowa. Aby właściwie zorganizować wybory, prace należy już rozpocząć. Dlatego przypominamy o najważniejszych obowiązkach, jakie gmina musi niezwłocznie wykonać.
W Sejmie trwają prace nad nowelizacją ustawy z 3 stycznia 2004 r. - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego (dalej: Ordynacja do PE). Zmiany spowodują dodatkowe obowiązki dla gmin. Wszystkie nowe zadania zostaną zaprezentowane na łamach GSiA, po zakończeniu prac legislacyjnych. Nieprzewidywane są zmiany dotyczące zadań związanych z wywieszaniem plakatów, spisem wyborców, powoływaniem komisji wyborczych.
Wyznaczenie miejsc na plakaty i obwieszczenia
Jednym z pierwszych obowiązków wójta (charakterystycznym wyłącznie dla wyborów do Parlamentu Europejskiego) jest wyznaczenie na obszarze gminy (miasta) odpowiedniej liczby miejsc przeznaczonych na bezpłatne umieszczanie urzędowych obwieszczeń wyborczych i plakatów komitetów wyborczych oraz podanie wykazu tych miejsc do wiadomości publicznej. Zadanie to powinno zostać zrealizowane niezwłocznie po ogłoszeniu postanowienia Prezydenta RP o zarządzeniu wyborów. Jest to również moment rozpoczęcia kampanii wyborczej. Ogłoszenie to zapewne nastąpi na początku marca br. Zgodnie z zaleceniami Państwowej Komisji Wyborczej wielkość i liczba wyznaczonych miejsc powinny umożliwić wszystkim komitetom wyborczym wywieszanie plakatów, jak również umieszczenie obwieszczeń wyborczych.
