PRAWO PRACY
Wynagrodzenia pracowników instytucji pomocy społecznej
Pracownicy zatrudnieni w samorządowych jednostkach organizacyjnych - a zatem również pracownicy instytucji pomocy społecznej - posiadają status pracowników samorządowych. W 2009 roku problematyka wynagrodzeń pracowników samorządowych została ujednolicona w jednym akcie prawnym - rozporządzeniu Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
Obowiązujące od 1 kwietnia 2009 r. rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (dalej: rozporządzenie) określa m.in.:
● warunki i sposób wynagradzania pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę - w tym minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego na poszczególnych stanowiskach,
● warunki przyznawania i wypłacania dodatku za wieloletnią pracę,
● warunki ustalania prawa do nagrody jubileuszowej i jej wypłacania,
● warunki ustalania prawa do jednorazowej odprawy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy i jej wypłacania.
W regulaminie wynagradzania pracodawca określa m.in.:
1) szczegółowe warunki wynagradzania - w tym maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego,
2) wymagania kwalifikacyjne pracowników samorządowych.
Ponadto pracodawca może w nim również uregulować:
1) warunki przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania premii i nagród innych niż nagroda jubileuszowa,
2) warunki i sposób przyznawania dodatku funkcyjnego i specjalnego, przyznanego z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań oraz innych dodatków.
