PRAWO PRACY
Składka na ubezpieczenie zdrowotne pracowników
Obowiązek zgłoszenia zatrudnionych osób do ubezpieczenia zdrowotnego oraz prawidłowego rozliczania składek na to ubezpieczenie spoczywa na pracodawcy. Dobrze jest wiedzieć, jakich zasad należy przestrzegać oraz jakie dokumenty sporządzać, by wywiązać się z tego obowiązku.
Osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy bądź umowy-zlecenia zawsze podlegają ubezpieczeniu zdrowotnemu. Jednostka musi zgłosić do tego ubezpieczenia również te osoby, za które nie ma obowiązku opłacać składek na ubezpieczenia społeczne. Dotyczy to m.in. zleceniobiorców, którzy są zwolnieni z obowiązku ubezpieczeń społecznych, gdy:
● równocześnie są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę w innym zakładzie i otrzymują z tego tytułu miesięcznie wynagrodzenie w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia,
● podlegają tym ubezpieczeniom z wykonywanej jednocześnie innej umowy-zlecenia czy z tytułu prowadzenia działalności.
Zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego
Płatnik zgłasza zatrudnioną osobę do ubezpieczenia zdrowotnego w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (dalej: ZUS) w terminie siedmiu dni od dnia powstania obowiązku tego ubezpieczenia, tj. od dnia zatrudnienia na podstawie umowy o pracę lub rozpoczęcia pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej, która jest tytułem do tego ubezpieczenia (np. umowy-zlecenia czy innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy dotyczące zlecenia).
