PORZĄDEK PUBLICZNY
Samorządy otrzymały nowe zadania z zakresu transportu publicznego
Gminy i powiaty będą musiały przygotowywać plan zrównoważonego rozwoju przewozów o charakterze użyteczności publicznej. Wykonywać takie przewozy będzie mógł zarówno samorządowy zakład budżetowy, jak i prywatna firma na podstawie odpowiedniej umowy. Jakie rozwiązanie zostanie przyjęte, zdecydują władze lokalne.
Za organizację transportu zbiorowego (w zależności od obszaru działania lub zasięgu przewozów) odpowiedzialne są: gmina, związek międzygminny, powiat, związek powiatów, województwo oraz minister infrastruktury. Organizowanie transportu to m.in. planowanie jego rozwoju. Samorządy lokalne mogą dokonać wyboru podmiotu, który będzie wykonywał transport zbiorowy w postaci tzw. operatora. Będzie to następować albo w trybie zamówienia publicznego lub ustawy z 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi albo też poprzez zawarcie bezpośredniej umowy z przewoźnikiem.
16 grudnia 2010 r. Sejm uchwalił ustawę o publicznym transporcie zbiorowym (dalej: nowa ustawa o transporcie publicznym). Wejdzie ona w życie Według nowej ustawy o transporcie publicznym organizowanie publicznego transportu zbiorowego polega m.in. na:
