POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE
Załatwianie spraw urzędowych przez cudzoziemców
Podejmowanie przez obcokrajowców pracy w Polsce, osiedlanie się, zakładanie rodzin powoduje konieczność załatwiania różnych spraw urzędowych. Wielu z nich nie zna języka polskiego, a niestety urzędnicy nadal nie posługują się biegle np. językiem angielskim. Jakie zatem cudzoziemcy mają prawa i czego mogą żądać w kontakcie z urzędem?
W jaki sposób mogą być załatwione sprawy urzędowe przez cudzoziemców nieznających języka polskiego, przebywających w Polsce legalnie? Oczywisty jest fakt, że aby dana czynność prawna była skuteczna, dokonujący jej musi mieć świadomość swego działania. Zgodnie z art. 28 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Przy załatwianiu spraw administracyjnych nie ma problemu, gdy cudzoziemiec zna język polski bądź gdy przedstawiciel danego organu administracji publicznej bez wątpliwości jest w stanie porozumieć się ze stroną w języku obcym. W celu dokonania określonych czynności urzędowych obcokrajowiec, który nie może się porozumieć z organem administracji publicznej, powinien .
