Postępowanie administracyjne
Procedura wydania decyzji lokalizacyjnej
Postępowanie w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a zwłaszcza o lokalizacji celu publicznego nadal powoduje wiele problemów praktycznych. Z powodu błędów proceduralnych decyzje te są często podważane przez samorządowe kolegia odwoławcze.
Ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: u.p.z.p.) spowodowała, że plany zagospodarowania przestrzennego, uchwalone przed 1 stycznia 1995 r. utraciły swoją ważność. Była to dość dyskusyjna, z punktu widzenia kształtującej się samorządności, ingerencja państwowego organu ustawodawczego w zadania własne gmin, lecz stała się faktem. W efekcie tej normy prawnej 1 stycznia 2004 r. wiele gmin polskich rozpoczęło gospodarowanie przestrzenią za pomocą indywidualnych decyzji administracyjnych. Według założeń ustawodawcy, miała być to sytuacja krótkotrwała i przejściowa, do czasu uchwalenia nowych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, ale niestety w wielu jednostkach samorządu terytorialnego stało się powszechną lub przeważającą praktyką.
