Środki unijne
Ustawodawstwo dotyczące oszustw dotacyjnych
Europejskie przepisy dotyczące oszustw związanych z dotacjami unijnymi bezpośrednio wpłynęły na ukształtowanie polskiego prawa w tym zakresie. Jednak po dokładnej analizie krajowych norm pojawia się wątpliwość, czy udało się rzeczywiście w pełni dostosować polskie przepisy do wymogów wspólnotowych.
Według przepisów unijnych, za nieprawidłowość uznaje się jakiekolwiek naruszenie prawa wspólnotowego, wynikające z działania lub zaniechania podmiotu gospodarczego, które powoduje lub mogłoby spowodować szkodę w budżecie ogólnym Unii Europejskiej (UE) w drodze finansowania nieuzasadnionego wydatku z budżetu ogólnego (art. 2 pkt 7 rozporządzenia Rady (WE) 1083/2006 z 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999; dalej: rozporządzenie 1083/2006). Nieprawidłowość występuje także w przypadku naruszenia jakichkolwiek przepisów prawa krajowego, również wtedy, gdy są one bardziej restrykcyjne niż przepisy prawa wspólnotowego.
