Oceny pracowników samorządowych
Praca większości samorządowych urzędników musi podlegać okresowemu ocenianiu przez przełożonych. By ocena okresowa przebiegła w prawidłowy sposób, wszyscy uczestnicy, zarówno pracownicy, jak i kierownicy, powinni być odpowiednio przygotowani.
Obowiązek przeprowadzania takich ocen wynika z art. 27 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.). Podlegają im pracownicy samorządowi zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych, w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych. Nie trzeba zatem dokonywać okresowych ocen zatrudnionych na stanowiskach:
● doradców i asystentów,
● pomocniczych i obsługi.
Nie podlegają im także pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie wyboru i powołania (art. 34 ust. 1 u.p.s.).
Wykaz stanowisk zaliczanych do urzędniczych (a więc, na których ocena jest obowiązkowa) zawarty jest w załączniku nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
Przepisy ustawy o pracownikach samorządowych (art. 27) tylko częściowo regulują zasady przeprowadzania ocen okresowych. Sporo kwestii z tym związanych powinni określić kierownicy poszczególnych samorządowych jednostek organizacyjnych (pracodawcy) w drodze zarządzenia (art. 28 u.p.s.).
