Obowiązki przewoźników lotniczych wobec pasażerów
W podróżach służbowych urzędnicy coraz częściej wybierają transport lotniczy. Samolot to także popularny środek transportu wakacyjnego. Korzystając z usług przewoźników lotniczych, warto znać swoje prawa.
Planując wakacyjny urlop, coraz częściej swą uwagę kierujemy w stronę ofert przewoźników lotniczych. Kompleksowa oferta wakacyjna lub atrakcyjne oferty "last minute" kuszą wszystkich amatorów podróżowania, którzy poszukują komfortowych rozwiązań stosunkowo niskim kosztem. Wraz z rozpowszechnieniem transportu lotniczego wzrasta liczba roszczeń pasażerów linii lotniczych. Świadomość możliwości dochodzenia swoich praw, jako pasażera, może w nadchodzącym sezonie wakacyjnym wybawić nas z niejednej opresji.
Najważniejsze przepisy
Podstawowym aktem prawnym regulującym prawa pasażerów linii lotniczych jest rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotów (dalej: rozporządzenie 261/2004). Uprawnienia pasażerów, wynikające z art. 3 ust. 1 rozporządzenia 261/2004, stosuje się w dwóch przypadkach. Po pierwsze, do pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego UE, przy czym bez znaczenia jest, czy przewoźnik ma status przewoźnika wspólnotowego. Po drugie, do pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się w kraju trzecim i lądujących na lotnisku w państwie członkowskim UE, pod warunkiem jednak, że przewoźnik lotniczy obsługujący dany lot jest przewoźnikiem wspólnotowym. Co ważne, w przypadku lotów łączonych ("z przesiadką") przepisy rozporządzenia 261/2004 znajdą zastosowanie jedynie na tym odcinku lotu, który spełnia warunki opisane w dwóch powyższych przypadkach. Pasażerowie mogą powołać się na przepisy rozporządzenia 261/2004 pod warunkiem, że są w posiadaniu potwierdzenia rezerwacji na dany lot, oraz stawią się na odprawę pasażerów, zgodnie z wymogami określonymi przez przewoźnika. Pod uwagę brani są również pasażerowie, którzy bez względu na przyczynę zostali przeniesieni z lotu, na który mieli rezerwację, na inny lot. Spełniający te warunki pasażerowie mogą powołać się na rozporządzenie 261/2004 w sytuacji, kiedy otrzymali odmowę przyjęcia na pokład wbrew ich woli, czy też ich lot został odwołany lub opóźniony.
