Wyznaczanie granic aglomeracji wodno-ściekowej
Do końca 2015 roku gminy mają czas na realizację inwestycji związanych z zapewnieniem odpowiednich poziomów oczyszczania ścieków komunalnych oraz wyznaczenie bądź weryfikację granic aglomeracji wodno-ściekowej. Tymczasem rząd przesunął 25% środków przeznaczonych na finansowanie infrastruktury terenów wiejskich na dopłaty bezpośrednie dla rolników.
Określenie wspólnych celów środowiskowych dla zapewnienia osiągnięcia dobrego stanu wód powierzchniowych i podziemnych w całej Wspólnocie oraz dla zapobiegania pogorszeniu się stanu wód na poziomie wspólnotowym, a także wyeliminowanie priorytetowych substancji niebezpiecznych oraz przyczynienie się do osiągnięcia stężeń w środowisku morskim bliskich wartościom tła dla substancji naturalnie występujących to główne cele dyrektywy wodnej, która nałożyła na Polskę wiele obowiązków związanych między innymi z oczyszczaniem ścieków komunalnych. Przepisy dyrektywy transponowano do krajowego porządku prawnego w postaci ustawy z 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (dalej: Prawo wodne), czyniąc ją głównym aktem prawnym regulującym gospodarowanie zasobami wodnymi w kraju. Podpisując traktat akcesyjny, Polska zobowiązała się do zapewnienia do końca grudnia 2015 r. prawidłowego i pełnego wykonywania prawa unijnego w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków komunalnych. Kluczowe dla prawidłowego stosowania przepisów dyrektywy wodnej jest poprawne wyznaczenie granic aglomeracji wodno-ściekowej, a to wielu gminom sprawiło trudności.
