Skutki złożenia przez wykonawcę nieprawdziwych informacji
Przepisy o zamówieniach publicznych określają katalog okoliczności, które zobowiązują zamawiającego do wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Jedną z takich sytuacji jest złożenie przez wykonawcę nieprawdziwych informacji mających lub mogących mieć wpływ na wynik prowadzonego postępowania. Przesłanka ta obwarowana jest jednak zastrzeżeniami, na które wskazuje przede wszystkim orzecznictwo sądów oraz KIO.
Zamawiający nie musi, co do zasady, sprawdzać rzetelności i autentyczności dokumentów przedstawianych przez wykonawcę. Prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne, działa na podstawie domniemania prawdziwości dokumentów znajdujących się w otrzymanych ofertach. Jeżeli jednak zamawiający podejmie weryfikację dokumentów i postawi zarzut podania nieprawdziwych informacji mających lub mogących mieć wpływ na wynik prowadzonego postępowania, zobowiązany jest do wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu. Taką zasadę zawiera art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: P.z.p.).
Wątpliwości zamawiającego w zakresie możliwości posługiwania się przez wykonawcę nieprawdziwymi dokumentami i informacjami mogą dotyczyć dokumentów podrobionych lub przerobionych, opatrzonych cudzym podpisem, poświadczających nieprawdę co do okoliczności mających znaczenie prawne, dokumentów nierzetelnych albo z nierzetelnymi pisemnymi oświadczeniami dotyczącymi okoliczności o istotnym znaczeniu dla uzyskania zamówienia.
