Możliwość zwolnienia z opłaty śmieciowej
Dotychczasowe próby stosowania zwolnień z opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów zostały zakwestionowane przez regionalne izby obrachunkowe. Dzieje się tak, ponieważ przepisy są nieprecyzyjne, a przy tym gminy nieprawidłowo je stosują.
Zgodnie z art. 6j ust. 1 i 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.), rada gminy ustala opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zależności od liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, na podstawie ilości zużytej wody z danej nieruchomości, powierzchni lokalu mieszkalnego lub od gospodarstwa domowego. Od 6 marca 2013 r., czyli od dnia wejścia w życie ustawy z 25 stycznia 2013 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, rada gminy zyskała dodatkowe uprawnienie w postaci możliwości stosowania więcej niż jednej metody ustalania opłaty na obszarze gminy. Co więcej, na mocy art. 6j ust. 2a u.c.p.g. rada gminy może różnicować stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zależności od powierzchni lokalu mieszkalnego, liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość, odbierania odpadów z terenów wiejskich lub miejskich, a także od rodzaju zabudowy. Należy jednak pamiętać, że możliwości te dotyczą wyłącznie nieruchomości zamieszkanych, czyli nieruchomości, które są objęte gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi z mocy prawa (a nie jak to ma miejsce w przypadku nieruchomości niezamieszkanych - z mocy uchwały rady gminy).
