Zmiany w postępowaniu podatkowym nie ominą samorządów
Rząd pracuje nad istotnymi zmianami w zakresie postępowania podatkowego. Mają one dotyczyć m.in.: wydawania interpretacji podatkowych, składania pełnomocnictw oraz zasad doręczania pism podatkowych. Część rozwiązań odnosi się do postępowań, w których organem podatkowym są jednostki samorządu terytorialnego.
18 marca 2014 r. rząd przyjął założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (dalej: projekt). Proponowane zmiany obejmą m.in. jednostki samorządu terytorialnego jako organy podatkowe w podatkach i opłatach lokalnych.
Jedną z najważniejszych dla samorządów zmian zaproponowanych w przyjętym dokumencie jest rozszerzenie katalogu przesłanek wyłączenia od załatwienia spraw podatkowych wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, starostów, marszałków i zastępców tych osób oraz skarbników JST. Obecnie treść art. 132 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa) przewiduje, że osoby te są wyłączone z załatwiania spraw podatkowych, które dotyczą ich osobiście oraz ich: małżonka, rodzeństwa, wstępnych, zstępnych albo powinowatych pierwszego stopnia, a także osób związanych z nimi stosunkiem przysposobienia, opieki lub kurateli. Według projektu, katalog przypadków wyłączenia organów JST z załatwiania spraw podatkowych ma zostać rozszerzony o sprawy dotyczące osób pozostających z nimi w takim stosunku prawnym, że może to mieć wpływ na rozstrzygnięcie sprawy. Jako przykład podano wójta i jego pierwotnego pracodawcę, który udzielił samorządowcowi urlopu bezpłatnego w związku ze sprawowaniem mandatu.
