Zabezpieczenie wykonania umowy po wygaśnięciu gwarancji
W toku postępowań dotyczących przetargów na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych przedsiębiorcy ubiegający się o zamówienia publiczne zostali zobowiązani do zabezpieczenia należytego wykonania umów. Kwestia ta jest istotna zwłaszcza w przypadku ustanowienia gwarancji bankowych lub ubezpieczeniowych, które są ograniczone datą ważności.
W przypadku gdy termin gwarancji lub ubezpieczenia zabezpieczającego należyte wykonanie umowy na odbiór i zagospodarowanie (lub tylko odbiór) odpadów komunalnych upłynie przed terminem, w którym zabezpieczenie powinno być ustanowione, to zamawiający powinien otrzymać aneks do takiego zabezpieczenia. Mogą jednak wystąpić przypadki, gdy wykonawca umowy w sprawie zamówienia publicznego nie przedłoży aneksu lub nowej gwarancji. Jak postępować w takiej sytuacji?
Funkcja zabezpieczenia
Zgodnie z art. 147 ust. 2 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp), zabezpieczenie służy pokryciu roszczeń z tytułu niewykonania oraz nienależytego wykonania umowy w sprawie zamówienia publicznego. Zabezpieczenie służy w szczególności pokryciu następujących roszczeń o zapłatę:
1) odszkodowania z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania (art. 471 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny; dalej: k.c.),
