Wyposażenie szkół w podręczniki
U podstaw nowelizacji przepisów ustawy w zakresie wyposażenia szkół w podręczniki leży chęć zbudowania mechanizmu stwarzania równych szans edukacyjnych dzieci i młodzieży. Źródłem zmian były wyroki TK, odwołujące się do prawa do nauki oraz powszechnego i równego dostępu do wykształcenia.
Kwestia ta wielokrotnie rozważana przez Trybunał Konstytucyjny wpłynęła na proces legislacyjny, mający na celu pomoc rodzinom i uczniom w likwidowaniu ograniczeń w dostępie do edukacji. Jako przykład można wskazać powołany w uzasadnieniu projektu zmian wyrok TK z 16 stycznia 2007 r. (sygn. akt U 5/06), z którego wynika, że powszechny i równy dostęp do wykształcenia jest podmiotowym prawem konstytucyjnym. Ponadto z uzasadnienia projektu zmian wynika, że znaczny koszt zakupu podręczników wybranych przez nauczycieli wpływa negatywnie na sytuację rodzin i utrudnia dzieciom edukację szkolną.
